Nacházíte se zde: Guerrilla Readers » Facebook: farmy na fanoušky a prodej modrých duší

Je několik metod jak získávat příznivce (fanoušky) pro vaši stránku na Facebooku. Můžete se spolehnout na přirozený růst jejich počtu, podpořit jej výhodami pro fanoušky, PPC kampaní nebo si fanoušky prostě koupit. A právě obchodování s fanoušky je tématem tohoto článku. Podívám se na ně z pohledu uživatele Facebooku a také z pohledu majitele Facebookové stránky.

Jak funguje prodej a nákup fanoušků?

Je to jako na farmě. Vykutálený podnikavec (farmář) vlastní síť vzájemně propojených stránek (polí), na kterých pěstuje a rozmnožuje plodiny (fanoušky), které prodává. Cena za fanouška je od 0,07 do 1,50 Kč, cena za  reklamní sdělení uveřejněné na jeho stránce je cca 200 Kč. Prodej fanoušků i reklamy probíhá formou uveřejňování odkazů na cílovou stránku. Asi není třeba zdůrazňovat, že obojí je Facebookem zakázáno. Kontrola ovšem prakticky neexistujte a tak tento šedý byznys kvete dál.

Líbí se vám být zbožím?

Až se budete stávat fanouškem stránky se „zábavným“ názvem a desetitisíci fanoušky, myslete na to, že se právě stáváte „modrou duší“ a předmětem obchodu. Pokud se vám to nelíbí, máte možnost proti tomu bojovat, a to jak pasivně, tak aktivně. Pasivní možnost spočívá v tom, nepřipojovat se k těmto stránkám. Aktivní znamená reportovat tyto stránky jako spam.

Jak poznat stránku, která slouží k prodeji reklamy nebo fanoušků?

  • Má obecný název, který je vtipný, má formu hlášky z filmu nebo má formu prohlášení, se kterým je snadné se ztotožnit a které hraje na city (např. stránky „mám rád…“, „miluji…“, „nesnáším…“ atd). V názvu stránky jsou často smajlíci.
  • První co na takové stránce uvidíte, je výzva k pozvání přátel, často doplněná přesným návodem jak na to (klikni na, označ atd).
  • Stránka slibuje něco, co nastane až poté, co pozvete přátele. Může jít o zobrazení fotografie, instalaci rádia na Facebook atd. Že se po pozvání přátel často nestane vůbec nic netřeba dodávat.

Samozřejmě ne všechny stránky, které splňují výše uvedená kritéria jsou určeny k prodeji fanoušků a reklamy. Mnoho z nich je určeno k přímému prodeji celé stránky. A pár z nich je možná opravdu založeno jen tak, bez touhy vydělat.

Mám firemní stránku a uvažuji o koupi fanoušků, bude mi to k něčemu?

Na tuto otázku se nedá snadno odpovědět. Především je třeba si uvědomit, že přísun např. 1000 koupených fanoušků na vaši stránku neznamená kromě pekně vypadajícího čísla u počtu fanoušků vůbec nic. Vy totiž potřebujete především fanoušky z vaší cílové skupiny. Koupení fanoušci pochází nejčastěji z obecných zábavných stránek a jedná se často o velmi mladé nudící se uživatele. Musíte si sami rozmyslet, jestli o takové fanoušky stojíte. Pokud nejsou vaše cílová skupina a vy si je přesto „koupíte“, máte velký problém. Když fanoušky nezajímá téma vaší stránky, nebudou reagovat na vaše sdělení (nebo budou, ale úplně jinak než byste si představovali) a v konečném důsledku zhorší skóre vaší stránky a tím sníží šanci, že se vám podaří zasáhnout i ty vaše fanoušky, které vaše sdělení zajímají.

statistiky

Až budete jednat s facebookovým farmářem, nespokojte se s tím, že vám řekne že na tu a tu stránku dostal tisíce fanoušků. Ptejte se na to, jestli vám může garantovat fanoušky z vaší cílové skupiny a podívejte se jak fungují stránky, kam už fanoušky dodal. A jestli vám můžu poradit sám za sebe, tak se na tuto možnost vykašlete úplně. Budovat svou komunitu postupně a pečovat o ni vám přinese mnohem více, než jednorázový nákup modrých duší.

A co Guerrilla Readers a prodej fanoušků?
GR experimentují s obecnými stránkami, zkoušíme jak funguje přesun fanoušků mezi stránkami, ale naše fanoušky NIKDY neprodáváme. Na to vás máme příliš rádi :-)

Co si o fenoménu prodeje fanoušků myslíte? Máte s ním vlastní zkušenosti? Můžete se o ně podělit v komentářích.

http://www.greaders.cz/wp-content/plugins/sociofluid/images/delicious_48.png http://www.greaders.cz/wp-content/plugins/sociofluid/images/google_48.png http://www.greaders.cz/wp-content/plugins/sociofluid/images/myspace_48.png http://www.greaders.cz/wp-content/plugins/sociofluid/images/facebook_48.png http://www.greaders.cz/wp-content/plugins/sociofluid/images/twitter_48.png